Pages

Saturday, May 24, 2014

කළහැකිනම් මෙය යහපතකි රටටම


මේ ලියන්නට යන්නේ අපට මෑතක ලැබුණු තොරතුරක් ගැනය. මෙය නීති සංශෝධනයක් හා සම්බන්ධවයි. මෙය නිල වශයෙන් කෙරෙනවාද නැද්ද යන්න තවම තීන්දු වී නැතත් එය ඒ ආකාරයෙන් සිදුවීමේ වැදගත් කම හා එවැන්නක් සිදුවීමේ අවශ්‍යතාවය ගැන කරුණු ටිකක් ඉදිරිපත් කිරීම ලිපියේ අරමුණයි. මේ නීති සංශෝධනය කාන්තාවන්ට සිදුවන ලිංගික අතවර හා සම්බන්ධ වූවකි. අපට විද්‍යුත් මාධ්‍ය ඇතුලු සියලු ජන මාධ්‍ය වලින් අතොරක් නැතිව ඇහෙන ස්ත්‍රී දූෂණ හා ලිංගික අතවර සම්බන්ධ සිද්ධි වලින් කීයක් ඇත්ත වශයෙන්ම අතවර ලෙස සැලකියහැ කිද යන්න බොහෝ විට අප නොසිතන කාරනයයි. ඇත්තෙන්ම කාන්තාවන්ට පිර්මින්ගෙන් වන ලිංගික අතවර අර්ථගැන්වී ඇති සීමා මායිම් ගැන වර්තමානයේ පැහැදිලි ගැටලු තිබේ. විශේෂයෙන් වයස අවුරුදු 18ට අඩු පෙම්වතියන් සමග විවාහ වීමේ අදහසින් ඇතිකරගන්නා ලිංගික ඇසුරකදී පවා අනූ ගනන් වල රටේ කිසිවෙක් නොඉල්ලූ අතවර නීති සංශෝධන අනුව පෙම්වතුන් ස්ත්‍රී දූෂකයන් ලෙස සලකා දඬුවමට ලක්කෙරේ. මෙහිදී එවැනි ලිංගික ඇසුරක් කොහෙත්ම බලහත්කාරී අතවරයක් නොවන්නේ පිරිමි පාර්ශවය සිය සහකාරියන්ගේද පූර්ණ කැමැත්ත අනුව ඇසුර පැවැත්වීම යන කාරණය අනුවයි. 
                 

           දැන් අපේ සාකච්චාවට අදාල වී තිබෙන නීති සංශෝධන කුමක්ද යන්න කතාකළයුතුයි. මෙය නිල වශයෙන් කෙරෙයිද නොකෙරෙයිද යන්න තවම අවිනිශ්චිතය. නමුත් එය එසේ වියයුතුම කයා අප කියන්නේ එහි වැදගත්කම නිසාමයි. ඒ ලිංගික අතවර සිද්ධි වලදී අතවරයේ ස්වභාවය අනුව හා කලින් විස්තර කළ පරිදි එම සිද්ධි අතවර හැටියට සැලකීමේ සීමා මායිම් ගැන ගැටලු ඇති විට, අතවරයට පත් වුනා යැයි සැලකෙන තැනැත්තිය අතවරය කළා යැයි සැලකෙන පුද්ගලයා සමග විවාහ වීමට කැමතිනම් ද අතවර කරුවා යැයි සැලකෙන්නාද ඊට  කැමතිනම් ඔවුන්ට විවාහ වීමට හැකි පරිදි කෙරෙන නීති සංශෝධනයකි. කාන්තා කටයුතු ඇමතිවරයා විසින් යෝජනා කර ඇති මේ කාරනය අනුව එවැනි සිද්ධියකදී බාල වයස්කරුවන්ට විවාහ වීමට සුදුසු වයසට එළඹීමෙන් පසුව විවාහ වීමටද අවස්ථාව සැලසේ. කාන්තා කටයුතු ඇමතිවරයා විසින් කර තිබෙන මෙම යෝජනාව අතිශය ප්‍රශංසනීය වන්නේ සැබෑම ලිංගික අතවර සිදුවීම හා කුහකත්වයන් මෙන්ම වෛරය කැටි වූ අසාධරන බොරු චෝදනා එකිනෙක වෙන්කරගැනීමට මෙයින් පහසුවක් වීමත්, රටටත් සමාජයටත් වද නොදී ගොඩින් බේරා ගතහැකි ප්‍රශ්න එසේ ඒ ආකාරයෙන් විසඳීම නීතිය ක්‍රියාත්මක කිරීමේදීද යම් පහසුවක් වන බැවින්ය. එවිට උසාවි වල බොරු ප්‍රශ්න ගොඩගැසී කාලය නාස්ති වීමද මදකින් හෝ අඩුවී සැබෑ ප්‍රශ්න විසඳීමට වැඩි කාලයක් යොමු කිරීමටද හැකිවනු ඇත. 
                      

   විශේෂයෙන් එක්දහස් නවසිය අනූ ගනන් වල මුල් වරට සක්‍රීය වූ බාල අපරාධ නීති මෙරට අති මහත් බහුතරය ඉල්ලා සිටි දෙයක්වත් වැඩි දෙනාගේ උවමනාව පිට පැනනැගුන ඒවාවත් නොවන බවනම් ඉතා පැහැදිලිය. බාල අපරාධ යනුවෙන් වචනයක්ද ඊට පෙර අපගේ වචන මාලාවේවත් නොතිබුනු බව පැහැදිලි වන්නේ මෑතක් වනතුරුම විවාහ වීමට වයස් සීමා බාධක නොවීමත් අපේ පැරැන්නන් අඩු වයස් මට්ටම් වලින් විවාහ වී සාර්ථක ජීවිත ගෙනගොස් තිබීමත් යන සිද්ධි දෙස බලන විටයි. මෙහි යම් තරමකට හෝ ඇති සුලු අඩුපාඩුවක් වන්නේ අඩු වයසින් විවාහ වී නුසුදුසු වයස් මට්ටම් වලදී දරුවන් බිහිකිරීම ආශ්‍රිතව ඇති ජීව විද්‍යාත්මක ගැටළුවයි. එයටද විසඳුම බාල වයස්කාරියක් විවාහ කරගන්නා පිරිමියා හිරේ යැවීම නොව ඔවුන්ට නිසි ලිංගික උපදේශනයක් ලබා දීමයි. බාල වයස්කරුවන්ට පමණක් නොව පවුල් ජීවිත ගෙනයන වැඩිහිටි අය සඳහාද මෙවැනි උපදේශන සේවාවන් තිබීම තම ලිංගික ගැටළු විසඳාගැනීමට මහත් රුකුලක් වනු නියතය. ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවික ගුණාංග වලට පිටින් ගොස් පිරිමි ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවයම කාම අපරාධ සමග එකට ඈඳා දෝශදර්ශනයට ලක්කිරීමටද නොහැක. එවැනි දෙයක් කරන්නේනම් එහිදී ක්‍රියාත්මක වන්නේ ලිංගික කුහකත්වය මිස වෙනත් කිසිවක්ද නොවේ. අද අපට අවශ්‍ය වන්නේ ස්ත්‍රීවාදී වෛරයෙන් හා ලිංගික කුහකත්වයෙන් පිරුණු අසාධාරණ අතවර අර්ථකථනයන් නොව ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවය පිළිබඳ බුද්ධියට විවුර්ත වූ හරවත් විචාරශීලීත්වයකි.
                                  ඇත්තෙන්ම මෙම නීති සංශෝධනය පිළිබඳ යෝජනාව කාන්තා කටයුතු ඇමතිවරයාගේ පුද්ගලික උවමනාවක් නොව පොදුවේ රටට අවශ්‍ය වන කාලීන අවශ්‍යතාවයකැයි පැහැදිලිව කිවහැක. එබැවින් කවුරු යෝජනා කළත් මෙය මේ ආකාරයෙන් සිදු වීම අතිශය වැදගත්ය. ලිංගික අතවර අර්ථගැන්වීම වල එල්බගෙන සිටීමටද නොහැක්කේ ඒ අර්ථගැන්වීම වල කුහකත්වයන් අන්තර්ගත වී තිබීමේ ප්‍රධාන කාරනාව උඩයි. අනෙක කාන්තාවන්ට සිදුවන ලිංගික අතවර සැලකීමේදී මෙකළ සමලිංගිකත්වය හිස ඔසවා තිබීම යන සාධකයත් සමග විශේෂයෙන් පිරිමින් මෙන් ක්‍රියාකරන සමලිංගික කාන්තාවන් වෙනත් කාන්තාවන්ට හා ගැහැනු ළමුන්ට ලිංගික අත්වර කිරීමේ ප්‍රවනතාවයක් පැහැදිලිව තිබේ. අනෙක මේ සමාජ ව්‍යාකූලතා සලකා බැලීමේදී මෙකළ පොදුවේ ගැහැනු හා පිරිමි බාලවයස්කරුවන් ගැහැනු පිරිමි දෙකොට්ඨාශයේම සමලිංගික අපයෝජකයින්ගෙන් ගලවාගැනීමද අනිවාර්‍ය දෙයකි. සැබවින්ම නීති අවශ්‍ය මෙවැනි දේ වැලැක්වීමට මිස නරුම ස්ත්‍රීවාදීන් හා කුහකයන් සැනසීමට නොවේ. මේ නීති සංශෝධනය කාන්තා කටයුතු ඇමතිවරයා මාර්ගයෙන් ඉදිරියට පැමිණ සක්‍රිය වුවහොත් ස්ත්‍රීවාදී රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන දුම්මල වැදුනු යකුන් පෙරේතයන් මෙන් ආවේස වී ඊට විරුද්ධව සටන්පාඨ කියමින් උද්ඝෝෂණ කිරීමට බොහෝ දුරට ඉඩ තිබේ. කාන්තා විමුක්තිවාදිනියෝ බොරු මානව හිතවාදී මුහුනු පෙන්නමින් සටන්පාඨද ප්‍රදර්ශනය කරමින් විරෝධතා දක්වනු ඇත. එහෙත් රටට වැදගත් වනු ඇත්තේ ඒ කිසිවක් නොව රටේ මිනිසුන්ට සාධාරණය හා යුක්තිය ඉටුකරදීමයි. 

                                       දැනටත් කාන්තා කටයුතු අමාත්‍ය තිස්ස කරලියද්ද මහතාට එම තනතූරින් ඉල්ල අස්වීමට බලකරමින් ප්‍රකට ස්ත්‍රීවාදිනියන් සියගණනක් අත්සන් කළ පෙත්සමක් අමාත්‍යංශයට යැවීමට කටයුතු කර ඇති බව ආරංචියි. මොවුන්ගේ විරෝධතාවයන් කිසිවෙක් පඩේකටවත් ගනන්ගතයුතු නැත. කළයුත්තේ පළමුව නිසි ලිංගික උපදේශන සේවාවක් ලිංගික ගැටළු විසඳීමට පිහිටවීමය. එවිට බාල වයස්කරුවන් ඇතිකරගන්නා ලිංගික සබඳතා අනාරක්ෂිතව නොපැවැත්වීමටත් නිසි කලට විවාහ වීමට හා සුදුසු වයසට එළඹ්හීමෙන් පසු දරුවන් හදාගැනීමට ඔවුන්ට උපදෙස් ලබා දියහැක. එවිට අදාල නීති සංශෝධනයද අනවශ්‍ය ගැටළු වලින් තොරව කිරීමට පහසු වේ. නැවතත් කිවයුත්තේ මේ ආකාරයේ නීති සංශෝධනයක් සැබවින් රටට අවශ්‍ය බව හා එය කළහැකිනම් රජයටත් කාන්තා කටයුතු ඇමතිවරයාටත් රටේ වැඩි පිරිසකගේ උපහාරයද හිමිවන බවයි.
                              

මේ ලිපියට අවශ්‍ය තොරතුරු බොහොමයක් ලබාගත්තේ සහෝදර බ්ලොග් කතුවරයෙකු වන "ප්‍රතිවාදියා" ගේ බ්ලොග් ලිපියක් ඇසුරෙනි.

Wednesday, May 14, 2014

බුදු දහම හා ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවය.


මේ ලිපිය වෙසක් දිනය නිමිත්තෙනි. බුදුන් වහන්සේගේ ධර්මය චතුරාර්‍ය සත්‍ය අවබෝධය මත පදනම් වන බව බෞද්ධයන් වන කවුරු නමුත් හොඳින් දන්නා දෙයකි. මේ චතුරාර්‍ය සත්‍ය යන්න ලෝක ස්වභාවධර්මය තුල විවිධ වස්තු විෂයන්ගේ පැවැත්ම අනුව බුදුන්වහන්සේ තමන් වහන්සේ විසින්ම අවබෝධ කරගෙන ඇත. මගේ ලිපියට පාදක වන සිද්ධාන්තය වන්නේ බුදු දහමෙන් ලොව සියලුම දේවල ස්වභාවිකත්වයට පරස්පර නොවන කාලානුරූපීය විපර්‍යාසයන් හා එසේ වීමේ ක්‍රියාව පිළිගෙන සසරින් නික්මීම දක්වා ඒ සමග එකට ගමන් කිරීමට ඉගැන්වෙනවා මිස හිතුවක්කාර ලෙස ස්වභාවධර්මයම නොපිට පෙරලීමට ඉගැන්වෙන්නේ නැත යන්නයි. බුදු දහමට අනුව ලිංගිකත්වය යන්න පිරික්සීමට ලක්වියයුත්තේද ඒ ටික හිතේ ධාරනය කරගෙනය.
                         ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවය ගැන නැවත නැවත විස්තර කිරීම අනවශ්‍ය වුවත් කෙටියෙන් දෙයක් කියමි. එනම් ලිංගිකත්වය යන දෙය ජීවයේ අඛණ්ඩතාවය පවත්වාගැනීමට අවශ්‍ය ප්‍රජනන ක්‍රියාවලිය උදෙසා ස්වභාවයෙන් සියලු ජීවීන් වෙත දායාද වී ඇත යන්න හා ඒක ලිංගික සත්ව කොට්ඨාශ වල පුරුෂ හා ස්ත්‍රී ප්‍රජනන බීජ එක් කිරීමේ යාන්ත්‍රනය විරුද්ධ ලිංගික ආකර්ශනයත් ලිංගික සංසර්ගයත් යන්නයි. ඒක ලිංගික සත්ව කොට්ඨාශයක් වන මිනිසාටද මේ ධර්මතාවය පොදු බැවින් මෙලොව් එලොව දෙලොවේම යහපත සඳහා ගැහැනු හා පිරිමි ලිංගිකත්වයන්හි ගැලපීම් මිනිස් ප්‍රජාවක් තුලද තිබියයුතු වැදගත් ලක්ෂණයක් ලෙස සලකා ක්‍රියා කිරීම බෞද්ධ සමාජයටද එලෙසින්ම වලංගු බව කිවමනා දෙයක් නොවෙ. ලෝකය සම්භවයේ සිටම සියල්ල ස්වභාවධර්මය අනුව වෙනස් වෙමින් පවතින අතර වෙනස් වීම යනු ස්වභාවධර්මය මානවයාගේ උවමනා එපාකම් මත උඩු යටිකුරු කිරීම නොවන බව මෙහිදී මතක් කර දෙන්නේ මෙකළ පස්චාත් නූතනවාදය ආදී මතවාද කරපින්නාගත්තවුන් එලෙස සිතා සිටින බව පෙනෙන්නට ඇති බැවිනි. විශේෂයෙන් මොවුන් ලිංගිකත්වය යන්න ස්වභාවධර්මයේ ගමන් මාර්ගයෙන් පිටතට පන්නා මානවයාගේ ලිංගික කුහකත්වයන් මත විකුර්ති කර දැමීමේ දැඩි උත්සහයක නිරත වෙමින් සිටින බව පැහැදිලිය. සියල්ලට වඩා ගැටලුසහගත තත්වය වන්නේ මොවුන් එය කාලානුරූපීයව වියයුත්තක් ලෙස මතවාදීව බලහත්කාරයෙන් ඒත්තු ගැන්වීමට කටයුතු කිරීමයි. ඔවුන් අනුගමනය කරන ඇතැම් පස්චාත් නූතනවාදී බෞද්ධ උගතුන්ද එය බුදු දහමට අනුව අනිත්‍යතාවය පසක්කර දෙමින් වන වෙනස් වීමේ රටාව සමග පටලවා කුහක අදහස් බුදු දහමට ඇතුල් කර තිබීම බරපතලම මුලාවයි.

                                           ඉහත සිද්ධි සමූහය අපේ රටේ කුහක සුදනන්ගේ ක්‍රියාකලාපය දෙස බැලීමේදී මනාවට පසක්කරගතහැක බුදු දහමට අනුව වෙනස් වීමේ හා අනිත්‍ය බවේ ධර්මතාවය ලිංගිකත්වයට පමණක් නොව ලොව සියලු දේට පොදුය. නමුත් ඇතැම් කුහක සුදනන් අනෙකුත් බුදු දහමේ ඉගැන්වීම් වලටද පටහැනිව අනෙකුත් සියලු භෞතික සැප සම්පත් වල ඇලී ගැලෙමින් ඒ සියල්ල නොවෙනස්ව තබාගැනීමට උත්සහ කරන අතරම, මිනිස් ප්‍රජාවේ යහපතට ගොඩනැගී තිබෙන ස්වභාවධර්මයට එකඟ වන්නා වූ ලිංගිකත්වය ආශ්‍රිත සම්මුතීන් හා ගැහැනු පිරිමි ලිංගික ආකර්ශනය මත ගොඩනැගෙන බැඳීම් පමණක්, සියල්ල වෙනස් වන ධර්මතාවයට යටත් බව අවස්ථාවාදීව කියමින් පස්චාත් නූතන කුහකත්වය අනුව විකුර්ති කිරීමට අනුබල දෙති. ඔවුන්ට අනුව බුදු දහම විද්‍යානුකූල වන අතර නවීන භෞතික විද්‍යාවෙන් මුදල් ඉපයීමේ මූලික අරමුණ පමණක් ඇතිව මෙන්ම, අවශ්‍යතා වැඩිවන ආකාරයට නිර්මාණය වන තාක්ෂණික මෙවලම් ආදිය එම තාක්ෂණයන්හි අයහපත් අතුරු ප්‍රතිඵලද නොතකා බුදු දහමට අනුවද ලොව අනිවාර්‍රය සිදු වියයුතු දේ වෙයි. නමුත් සාමාන්‍ය සරල අවශ්‍යතා ඇති ස්වභාවධර්මයට අනුකූල ජීවිත ගත කරන මිනිසුන් ජීවත් වන සමාජයක පිරිමින්ගේ ලිංගික පෙරැත්ත සමග හොඳින් ගැලපෙන ලෙස කාන්තාවන් හැඩගැසී සිටීම එම කාන්තාවන් පිරිමින්ගේ කාම වස්තු වෙමින් කාමයේ ඇලී ගැලී සසර දිගු කරගෙන දුකට පත්වීමකි. 
                          
     මේ පිරිස සමලිංගිකත්වයටද පෙර ආත්ම භවයන්ගේ ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය හා ගති පැවතුම් බලපාන බව කියමින් එය සාමාන්‍ය දෙයක් යැයි කීමට උත්සහ කරන බවක්ද පෙනෙන්නට ඇත. පෙර ආත්ම වල එම කාරනා කෙනෙකුගේ ලිංගික හැසිරීමට බලපෑහැකි බව මමද පිළිගනිමි. එහෙත් එසේ වූ පමණින් ඊට ඉඩදී උඩබලාගෙන සිටියයුතු නැත. අනෙක මේ සුදනන් මිනිස් ලිංගිකත්වයේ විකුර්ති ස්වරූපයක් වන මේ හැසිරීමට බලපෑවේ කුසල කර්මයක්ද අකුසල කර්මයක්ද යන්න නොකියා පරෙස්සම් වීමට වගබලාගනිති. කෙනෙකුගේ මෙවන් කර්ම දෝශ ඒ අය කුඩා අවධියේදී ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය හා සමාජ්ය ගැන දැනුමක් ඇතිවන පරිදි ලිංගික සුවිශේෂීතා අනුව හැඩගැස්වීමක් කළහැකිනම් පැහැදිලිව මගහරවාගත හැක. බුදු දහමට අනුව කෙනෙකුගේ ලිංගික පෙරැත්ත සහ එහි ස්වභාවය සමග හොඳින් ගැලපෙන මෙන්ම ඊට හොඳින් අනුකූලතාවය දක්වන විරුද්ධ ලිංගික සහකරුවෙකු හෝ සහකාරියක් ලැබීමටත් දරුවන් ලැබීමටත් පැහැදිලිව කුසල කර්මයන් බලපායි. එහෙත් ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවික ගුණාංග වලට ගරු නොකරන කුහකත්වය මේ කරුණ පිළිගැනීමටද පැසුබෑමක් ඇතිකරයි. කෙනෙකුට ස්වභාවිකව පිහිටන ලිංගිකත්වයේ ගුණාංග අත්විඳීමට නොහැකි වීම, තම ලිංගික පෙරැත්තට ගැලපෙන සහකරුවන් හෝ සහකාරියන් නොලැබීම හා කුඩා කළ සිට නොමග ගොස් විකුර්ති කාමුක ක්‍රියා වලට යොමු වීම යන සියලු දේට බුදු දහම අනුව බලවත අකුසලයන් බලපායි. කුහකකත්වයේ කඩතුරාවෙන් දෑස් වැසුනු කළ අර සුදනන් කීමට පසුබට වන්නේත් මේ ටිකමය. තවත් දෙයක් මතක් කිරීමට කැමතිය. මා පෙර කී සුදනන් සමහරෙක් කෙනෙකුට හින්සා කළ විට ඉදිරි ආත්ම භවයන් තුල ලැබෙන ඵල විපාක ගැන මහත් උනන්දුවෙන් අන් අයට කියන්නේ කවරෙකුගේ හෝ අත පය කැපීම වැනි ක්‍රියා සිදුකළවුන් ඉදිරි ආත්ම වලදී අත් පා අහිමිව ඉපදීම ආදිය උදාහරන ලෙසද ගනිමිනි. නමුත් ඔවුන් කෙනෙකුට ලිංගික වද හින්සා පමුණුවන්නන්ට එය පසු ආත්ම වලදී ඵල දෙන ආකාරය කීමට යම් මැලිකමක් දක්වති. ඇතැම් විට බාල වයස්කාරියක් විවාහ කරගත් තරුණයෙකුගේ ජනනේන්ද්‍රිය තලා දැමියයුතු බවට මෙවැන්නන් අදහස් දක්වන්නේ ඉන් තම සුදන ගුණයත් ලොවට පෙන්විය හැකියැයි සිතමිනි. ලිංගික අවයව පවා විකුර්ති වී මෙලොව උපදින්නේ බුදු දහමට අනුවද මෙලෙස පෙර ආත්ම වල පුද්ගලයන්ට කෲර ලිංගික වදහින්සා පැමිණවූවන් නොවේයැයි කාට කිවහැකිද? සැබෑ බෞද්ධකමක් ඇත්නම් ඕනෑම කෙනෙක් මෙවැනි කෲර ආකල්ප වලින්ද බැහැර වියයුත්තේ එලෙස අකුසලකර්මයන් කිරීමටද කවරෙකුට හෝ ඉඩ නොතබමිනි. 

                             ලිංගිකත්වයේ ස්වභාවය කෙරෙහි දක්වන අනවශ්‍ය පිළිකුල අපේ සමාජයේ අපේ සමාජයේ බොරු වැදගත්කමක් කොතෙක් දුරට ආරෝපනය කරගෙන තිබේද යන්න හා මෙය බෞද්ධකම සමග එකට ඈඳාගෙන තිබෙන ආකාරය පසක්කරන සිද්ධියක් මට තවම මතකය.මීට ටික කළකට පෙර වෙසක් පෝයක කැළණි විහාරය වැඳපුදාගැනීමට ගිය අවස්ථාවක විහාරය අසල ගඟ දෙපස සෙනග පිරී ඉතිරී ගොස් තිබුණි. මේ අතර පෙම්වතුන් හා කුඩා දරුවන් කැටුව සිටි විවාහක ජෝඩුද මද පින්නේ කුඩ යටට වී සිටිනු දැකියහැකි විය. සුලු මොහොතකින් ඒ දෙසට පැමිණි මැදි වියේ කිහිපදෙනෙකු ඔවුන්ට එසේ නොසිටින ලෙස අනකළේ එය  අශෝබන බව හා පුදබිමට නුසුදුසු බව කියමිනි. එම භූමි භාගය විහාරස්ථානයෙන් මදක් ඈත්ව තිබීම මෙහි එක් ගැටලුවක් වුවත් සැබෑ ප්‍රශ්නය එය නොවේ. කුඩයට සිටි ජෝඩු ඒ තුල සිට සංසර්ගයේ යෙදුනේ නැත. එමෙන්ම එසේ කුඩයක් යට යුවලක් සිටි පමණින් පුදබිමට මෙලෙස වන අගෞරවයක් නොමැති වීම හා, එසේ එය පුදබිමට නුසුදුසුයැයි නිගමනය කළ සුදනන් ලිංගිකත්වය ගැන දක්වන මෝඩ ආකල්පය සැබෑම ගැටලුවයි. සැබෑ බෞද්ධකම යනු මෙවැනි මෝඩ ශ්‍රද්ධාවන් නොවනවා මෙන්ම මෙකළ අප කළයුත්තේ සියලුම ලිංගික කුහකත්වයන් පිටුදකිමින් පස්චාත් නූතනවාදය වැනි බටහිර කුහක මතවාදවලින් බුදු දහම කිලිටි වීමටද ඉඩ නොතැබීමයි. එය මෙලොව එලොව දෙලොවටම යහපත් බවද කිවයුතුම වේ.